Portugalin rastiviikolla rykmenttiläisiä menestyksekkäinä

Portugalin rastiviikko eli POM 2023 kisattiin jälleen kerran 18.-21.2 eteläisessä Portugalissa. Rastiviikko sisälsi neljä kilpailua, kaksi keskimatkaa ja kaksi pitkää matkaa. Maastot olivat pienimuotoisia, mutta varsin nopeita. Osanottajia viikolla oli lähes 2000 ja mukana myös monia maailman tason huippuja. Rykmenttiläisiä oli myös mukana muutaman hengen veteraaniosasto. Parhaiten menestyivät M65-sarjan Jouko Malinen kokonaiskisan kolmannella sijallaan peräti 127 osanottajan joukossa sekä M75-sarjan Pertti Nieminen niin ikään kolmannella sijalla 70 osanottajan sarjassa. Linkki livetuloksiin Lue lisää

Kolme plakettia hisun SM-viesteistä

Hiihtosuunnistuksen SM-viestit kisattiin tänään Lammin Evolla. Rykmentiltä oli mukana viestitapahtumassa kolme kolmihenkistä joukkuetta. D21-sarjassa harvinainen perhejoukkue Vilma Pesu, Mervi Pesu ja Lotta Pesu oli neljäs vain 7 sek. päässä pronssista. Toisen osuuden jälkeen joukkue oli jopa johdossa. H17-sarjassa joukkue Nuutti Toivonen, Touko Hyvärilä ja Elias Haapala oli viides. Avausosuuden jälkeen joukkue oli johtopaikalla. H190-sarjassa saatiin sija 6 joukkueella Erkki Oinaskallio, Veijo Salmi ja Ari Enroth. Linkki tuloksiin Viikon päästä kisataan Joutsassa SM-sprintti ja sprinttiviesti. Lue lisää

Mervi Pesu hisun keskimatkan Suomen Mestari!

Hiihtosuunnistuksen keskimatkan Suomen Mestaruuksista päästiin kilpailemaan tänään Lammin Evolla. Lunta oli kisan järjestämiseen juuri riittävästi. Urasto oli haastava ja oikoja syntyi paljon. Rykmenttiläisiä oli nyt mukana peräti 14 henkeä. Mervi Pesu voitti naisten pääsarjan mestaruuden ylivoimaisesti yli minuutin erolla kakkoseen. Haastattelussa hän totesi seuraavaa: ”Haastava kisa ja vauhdikas keli. Urilla oli paljon oikoja, joten suunnistus oli koko ajan vähän myöhässä. Piti jarrutella ja välillä jopa pysähdellä, jotta vältti isommat virheet. Paikoitellen oli todella hyvää, mutta tietyillä aluilla oli vähemmän lunta. Välillä sai kevennellä suksilla, että välineet pysyivät ehjänä.” Muita mitaleja ei nyt rykmentille tullut, mutta kaksi nelossijaa D20-sarjan Vilma Pesun (8 sek. pronssiin) ja H17-sarjan Nuutti Toivosen toimesta. Kymppisakkiin ylsivät myös D15-sarjan Lotta Pesu 7. sijallaan ja H60-sarjan Erkki Oinaskallio 9. sijallaan. Linkki tuloksiin Huomenna kisataan SM-viestit.   Lue lisää

Vilma Pesu nuorten MM-viestimestariksi!

Tänään hiihtosuunnistettiin Latvian EM ja MM-kisoissa viestit. Vilma Pesu suunnisti upeasti maailmanmestaruuteen Suomen joukkueen avaajana. Seuraavassa tekstiote suunnistusliiton uutisesta. https://www.suunnistusliitto.fi/2023/02/nuorille-kolme-mestaruutta-ja-hopea-latvian-hiihtosuunnistuksen-mm-ja-em-viesteissa/ ”Nuorten 20-vuotiaiden naisten joukkue Vilma Pesu, Anni Salmela ja Lotte-Line Ekström hiihtosuunnisti varmoilla suorituksilla nuorten maailmanmestaruuteen. – Osuus meni tosi hyvin, vaikka hiihtopätkillä kulku oli välillä pehmeämpää. Mutta lopussa sain liukkailla suksilla laskupätkillä sekä onnistuneilla reitinvalinnoilla edelle menevät kiinni, kertoi Norjan kanssa avauksesta kärjessä vaihtanut Vilma Pesu. – Suunnistus meni pääosin sujuvasti, vain yksi pieni 10 sekunnin virhe tuli matkalla ja hiihtokin kulki hyvin. Tykkäsin kyllä radasta, onnistuin reitinvalinnoissa ja sukset toimivat alamäissä ainakin paremmin kuin norjalaisten, kertoi toisena vain 23 sekuntia Norjan perässä vaihtanut Anni Salmela. Lotte-Line Ekström ohitti ankkuriosuudella Norjan, ja teki kaiken mitä ankkurilta voi odottaa. – Jossain nelosrastin välillä menin norjalaisen ohi, kun hän taisi tehdä virhettä. Sitten ajattelin, että nyt pitää hiihtää kovaa karkuun, ja se onnistui, iloitsi ankkuri Lotte-Line Ekström.” Perjantain pitkän matkan MM-yhteislähtökisassa… Lue lisää

Vilma Pesu hisun nuorten MM-kisoissa sijoilla 5 ja 8.

Hiihtosuunnistuskausi on jo hyvässä vauhdissa. Hiihtosuunnistuksen EM-kilpailut järjestetään Latviassa 31.1.-5.2.2023. Aikuisten EM-kilpailujen lisäksi Latviassa kilpaillaan nuorten 20-vuotiaiden MM-kilpailut sekä nuorten 17-vuotiaiden EM-kilpailut. Rykmentin Vilma Pesu on mukana 20-vuotiaiden maajoukkueessa. Tähän mennessä on ehditty kisata jo sprintti sekä keskimatka. Sprintissä Vilma oli hienosti viides 10 sekuntia mitalista ja toiseksi parhaana suomalaisena. Keskimatkalla Vilma oli kahdeksas ollen paras suomalainen, mitaliin eroa oli 31 sek. ”Alussa oli aika möykkyistä urastoa, ja siinä piti mennä varovaisemmin, ettei riko kalustoa. Reitinvalintoja en ole ehtinyt vielä tarkemmin analysoida, mutta suunnistuksellisesti se oli ok-suoritus, vaikka muutamassa kohdassa oli pieniä hämmennyksen kohtia. Tästä on hyvä petrata seuraaviin startteihin” kertoi Vilma Pesu MM- keskimatkan jälkeen. Seuraavina startteina ovat perjantain yhteislähtökisa, lauantain viesti ja sunnuntain sprinttiviesti. Ohessa linkkejä suunnistusliiton sivuille. Ohjelma: https://www.suunnistusliitto.fi/2023/01/seuraa-hiihtosuunnistuksen-em-kilpailuja/ Sprintti: 31.1.2023: https://www.suunnistusliitto.fi/2023/01/niklas-ekstrom-pronssilla-hiihtosuunnistuksen-em-sprintissa/ Keskimatka 1.2.2023: https://www.suunnistusliitto.fi/2023/02/aapo-viippola-em-hopealla-hiihtosuunnistuksen-keskimatkalla-latviassa/     Lue lisää

Rykmentin kauden 2022 päättäjäiset pidetty

Rajamäen Rykmentin kauden 2022 päättäjäiset pidettiin Klaukkalan Urheilupuiston koululla. Paikalla oli yli 50 seuran jäsentä. Puheenjohtaja Tuomas Multalan toimesta läpikäytiin yleisiä asioita ja kuntorastitoimintaa, sitten Simo Toivonen esitti kattavasti hyvin aktiivista nuorisotoimintaamme, Seppo Varmavuo valmennustoimintaa sekä Ari Enroth kilpailutoimintaa ja kisamenestystä. Katsauksissa käytiin läpi mennyt kausi sekä ensi vuoden suunnitelmia mm. viikko-ohjelmien, leiri- ja kisasuunnitelmien muodossa. Edelleen panostetaan mm. nuorisotoimintaan kaikilla tasoilla. Kuluvana vuonna sprinttisuunnistuksen MM-kisoissa Tanskassa Megan Carter-Davies suunnisti voittoon sprintissä ja hopealle Knock-out-sprintissä sekä viestissä Iso-Britannian joukkueessa. Nuorten MM-hiihtosuunnistuksessa Suomessa Vilma Pesu suunnisti MM-hopealle keskimatkan kilpailussa. Veteraanien MM-suunnistuksissa Italiassa Tapio Perä suunnisti MM-pronssia pitkän matkan kilpailussa. Vuonna 2022 Suomen mestaruuskilpailuissa Rajamäen Rykmentin suunnistajat suunnistivat yhteensä 20 mitalia (4 kultamitalia, 4 hopeamitalia ja 12 pronssimitalia). SM-kultamitalin voittivat kesällä Kaisa Laapas (D45), Hannu-Pekka Pukema (H40), Samuli Kyyrönen (H50) suunnistuksen sprinttimatkalla ja Elina Kukkasjärvi (D65) pitkällä matkalla. Huomionarvoista oli, että nuorten sarjalaiset saavuttivat SM-kisoissa 12 kappaletta sijoituksia 10 parhaan joukkoon. SM-pistetaulukossa… Lue lisää

Halikkoviestistä sija 15.

Tänään kisattiin Salon Halikossa Suomen vastine 25-Mannalle, 15-osuuksinen seuraviesti, Halikkoviesti. Viestin osuusrajoitukset painottavat nykyään nuorten ja veteraanien osuutta, osuuksilla 2-5 on kolme rinnakkaista juoksijaa. Maasto oli nyt varsin nopeaa ja tasaista kangas-avokallio-suomaastoa, mutta metsänhoidolliset harvennukset hidastivat kulkukelpoisuutta, tarkkoja rastipisteitäkin löytyi. Kaikkiaan kisassa oli mukana 90 joukkuetta samoilla radoilla, näistä 47 joukkuetta kuntosarjassa. Rykmentiltä oli mukana kaksi joukkuetta, joista toinen kuntosarjassa. Rykmentin ykkösjoukkue suoriutui urakastaan mainiosti päätyen sijalle 15, joka oli kolme pykälää viime vuotta parempi. Lisäksi yksi kuntosarjan joukkue oli edellä, mutta se juoksi ilman osuusrajoitteita. Vaihtosijoitukset pyörivät joukkueella osuuksien jälkeen hyvin tasaisesti ollen 15, 17, 20, 19, 17, 15 ja 15, lopussa pystyttiin muutama sija vielä kirimään. Kaikkiaan erot tulivat kuitenkin kärkeen varsin suuriksi.  Täydelliselläkään juoksujärjestyksellä ja suorituksella sijoitus ei olisi noussut kuin pari pykälää, sijaan 12 oli eroa jo yli 11 min. Kuntosarjan joukkue sai myös hienon tuloksen ollen sarjansa 26. Joukkuetta suosi onni myös arvontapalkinnon muodossa. Lisäksi… Lue lisää

Kolme mitalia Rykmentille suunnistuksen SM-erikoispitkältä

Tänään kilpailtiin suunnistuksen kauden viimeinen SM-kisa erikoispitkän matkan muodossa. Kisa käytiin Jämsässä varsin raskaspohjaisessa maastossa, jolloin kilometrivauhdit jäivät hitaahkoiksi. Nuoret ja yleiset sarjat kilpailivat yhteislähdöin ja hajontalenkein, veteraanit kisasivat normaalisti väliaikalähtömuodolla. Loppuaikojen perusteella pisimmillä radoilla suoritusajat menivät jo hivenen ylipitkiksikin (max.  2*pitkän matkan ohjeaika).  Rykmenttiläisiä oli mukana nyt vain tusinan verran. Rykmenttiläiset saavuttivat tästä kisasta kolme SM-mitalia. Elina Kukkasjärvi sai jälleen mitalin, nyt hopeaa D65-sarjassa 1.22 Hennariikka Lonkan takana. H15-sarjassa vauhdikas Jonne Mourujärvi sai pronssia vain viisi sekuntia voittajan Karri Kuusisen takana ja 3 sek hopeasta. D45-sarjassa Kaisa Laapas oli myös pronssilla minuutin päässä hopeasta. Lisäksi Rasmus Laapas oli H16-sarjassa viides oman letkansa kärjessä. H70 sarjassa Pertti Nieminen oli myös viides pari minuuttia mitalista. Lisäksi tuli pari sijoitusta juuri 10.-sijan ulkopuolelle, Niina Männikön (D45) ja Samuli Kyyrösen (H50) toimesta. Linkki onlinetuloksiin Vielä yksi kisaviikonloppu Halikossa ja sitten tämä kisakausi alkaa olla paketissa. Toki kuntorastit vielä jatkuvat kuun loppuun asti. Lue lisää

25-Mannasta sija 56, nuoriso vahvasti esillä

Kahden vuoden koronaperuutusten jälkeen päästiin taas juoksemaan perinteinen ruotsalainen suurseuraviesti 25-Manna. Kisa käytiin Tukholman eteläpuolella varsin vaativassa ja hienossa kalliomäkimaastossa, jossa toki jonkun verran oli polkuja helpottamassa. Joukkueita starttasi 320 kpl, jolloin kilpailijoita oli tasan 8000 kpl. Kaikki ruotsalaiset huiput olivat paikalla, kuten myös suuri osa muiden maidenkin parhaimmistosta unohtamatta laajaa eri-ikäisten juoksijoiden kombinaatiota sekä huoltoporukkaa. Rykmenttiläiset olivat matkassa reilun 30 hengen bussiporukalla, jossa oli yksi kisajoukkue sekä huoltajia. Nyt matkattiin poikkeuksellisesti Finnlinesin rahtilaivalla, jolla matkanteko Ruotsiin ja takaisin Naantali-Kapellskär-välillä onnistui myös mukavasti. Kaksi brittiläistä suunnistajaa sekä kaksi virolaista suunnistajaa tulivat omia reittejään. Lopputulemana Rykmentin loppusija oli 56., joka oli yhden sijan parempi kuin numeron osoittama vuoden 2019 tulos. Tämä oli hyvinkin tavoitteiden mukainen, toki noin 40 sijan joukkoonkin aivan täydellisellä suorituksella mahdollisuuksia jopa oli. Parhaimmassa tilanteessa oltiin avausosuuden jälkeen sijalla 11 vain noin minuutin kärjestä, kolmososuuden jälkeen sijoitus oli 16. Loppupuolella viestiä hivenen jouduttiin sijoituksissa ymmärrettävästi taipumaan, koska alussa… Lue lisää

Kukkasjärvi ja Nieminen pronssille SM-yössä

Pimeäsuunnistuksen Suomen mestaruuskisat juostiin viime yönä Anttolassa. Miesten pääsarjaa lukuun ottamatta juostiin suorat finaalikisat. Maasto oli alkuosaltaan vaativaa ja mäkistä korpimetsää, sieltä tultiin ainakin pääsarjoissa pitkällä välillä pois kohti lopun helpompaa polkuvoittoista aluetta. Nuorimpien ja vanhimpien sarjoissa päästiin jopa alle puolen tunninkin loppuaikoihin. Rykmenttiläiset saavuttivat kaksi pronssimitalia SM-yöstä. D65-sarjassa Elina Kukkasjärvi oli kolmas ja pronssilla vain 7 sek. hopeasta ja 1.55 erolla kultamitalista. H70-sarjassa Pertti Nieminen oli myös kolmas vain 1.15 voittajan takana. Nuorten sarjoista saatiin myös hienosti sijoituksia kymppisakkiin Nuutti Toivosen ollessa kuudes H16-sarjassa. Lisäksi Elisa Mänty oli sijalla 8 tasaisessa D18-sarjassa kuten myös Elias Haapala H15-sarjassa. Linkki tuloksiin Viimeisenä suunnistuksen SM-kisana tänä syksynä juostaan SM-erikoispitkä 15.10. Sitä edeltävät nuorten kisaviikonloppu Turussa sekä 25-Manna seuraviesti Ruotsissa. Lue lisää