Aapon ja Hannan Vaellusreissu Saariselän UKK-puistoon
Tavoitteena oli valloittaa alueen korkein huippu eli Sokosti ja huuhdella verisuonia sekä tuulettaa aivoja rankkojen rastiviikkojen jälkeen. To 2.8. Matkustimme keskiviikkona junalla Rovaniemelle, ja torstaina lähdimme bussilla kohti Saariselkää. Bussissa muistimme unohtaneemme meetvurstit ja sulatejuustot jääkaappiin, joten oli pärjättävä pelkällä leivällä. Tunturikeskus Kiilopäälle oli tehty frisbeegolfrata, joten emme voineet vastustaa kiusausta. Viskelyn jälkeen nousimme Kiilopäälle, jonka huipulla lounastimme. Kiilopäältä talsimme ensin avotunturia ja sitten polkuja pitkin Suomunruoktulle ja sieltä vielä eteenpäin lähelle Keltenlampea. 25kg:n ja 18kg:n rinkat eivät liioin haitanneet, ja 18km sujuu rattoisasti yhteensä 3h 45min. Tonnikalapasta ja näkkileipä maistuvat iltapalaksi kallioisen joen vieressä hyttysten seassa. Pe 3.8. Uni oli melko katkonaista sateen ja valoisuuden takia, mutta hyvässä seurassa ajatukset pysyvät positiivisina. Aamulenkillä oli hieno kirmailla joen varressa kallioilla ja kankailla. Aamu-uinti viileässä joessa virkisti. Aamupala myöhästyi yli puolenpäivän, minkä takia Aapo oli jo lähellä pyörtyä. Lähtiessä joesta nostettu taimen toi kuitenkin hymyn huulille. Pidimme lounastauon (riisiä ja taimenta!) Tuiskukurulla, jonka… Lue lisää
